متد | دکوراسیون داخلی | متد دیزاین | غرفه سازی | دکوراسیون اداری | طراحی غرفه طراحی مجتمع تجاری
صفحه اصلي   ->   مقالات   ->  طراحی مجتمع تجاری

 طراحی مجتمع تجاری 

مجتمع تجاری نوعی فضای تجاری است که نیازهای مختلف مردم را درقالب خرید و فروش ،گذراندن اوقات فراغت به بهترین نحو پوشش میدهد. لذا با درنظر گرفتن معیارهای صحیح طراحی میتوانیم مراکز تجاری را با بازدهی اقتصادی مناسب ایجاد نمائیم.

در طراحی مراکزخرید، نه فقط طراحی فیزیکی محیط مرکز خرید باید مورد توجه قرار گیرد، بلکه باید بر تمام بخش ها مانند معابر، ورودی ها، پارکینگ، پیاده رو، امکانات مسیر، نور، مبلمان و فضاهای و دکوراسیون فضا توجه کرد.

 

 دکوراسیون مجتمع تجاری1

 

از لحاظ روحی ـ روانی یک محیط داخلی باید به‌گونه‌ای باشد که تأثیر مثبتی بر روی افراد داشته باشد. در دکوراسیون داخلی یک مجتمع تجاری، گرافیک بسیار راه‌گشاست و نوع رنگ‌بندی، چیدمان، نورپردازی، المان‌های تصویری در دکوراسیون داخلی یک مجتمع تجاری مؤثر است و نمی‌توان نادیده گرفت.  www.md-co.com

 

نکاتی در طراحی مجتمع تجاری

یکی از پارامترهای مهم در طراحی مراکزتجاری که معماران باید به آن توجه کنند، نحوه سیرکولاسیون مناسب دراین گونه مراکز است. ورودی مجتمع تجاری نیز از اهمیت خاصی برخوردار است و تا حد زیادی در جذب مشتری موثر است. محوطه های میانی نیز اهمیت خاص خود را دارند و می تواند مکانی برای استراحت، ملاقات دوستان و یا تجدید قوای جسمی باشد.

 

دکوراسیون مجتمع تجاری2 

 

استفاده از فضای سبز

استفاده از فضای سبز یا آبنما در محوطه میانی نیز طراوت خاصی به این چنین مکانها می دهد. این مراکز زمانی به اوج هنری و زیبایی بصری میرسند که از نورگیرهای سقفی با طیف های مختلف نور در آنها استفاده شود.

 

دکوراسیون مجتمع تجاری3  

 

طراحی سبک و کم حجم

از نکات قابل توجه در طراحی اين فضا اين است که نبايد فضا از لحاظ بصری سنگين باشد، چرا که سنگين بودن فضا توجه بيننده را به خود جلب می کند و جايی برای توجه به محصول باقی نمی گذارد. در صورتی که يک طراحی سبک و کم حجم با تزئينات مختصر و رنگ بندی ساده و خنثی اين شرايط را فراهم می سازد که پيش از هر چيز محصولات مورد نظر به چشم بيايد.

 

دکوراسیون مجتمع تجاری4  

 

طراحی ویترین

اساساً ویترین قسمتی از مغازه به شمار می رود که برخی از محصولات عرضه شده در آن به نمایش در می آید که هم مشخص کننده نوع فعالیت مغازه است و هم به جلب مشتری کمک می کند . چگونگی طراحی ویترین به امکاناتی که پلان مغازه در اختیار طراح می گذارد و همچنین به موقعیت آن بستگی دارد. این که مغازه داخل یک پاساژ قرار گرفته یا به صورت منفرد، بر خیابان است، عواملی هستند که در طراحی ویترین تاثیر گذارند.  www.md-co.com

 

 دکوراسیون مجتمع تجاری5

 

معمولاً چند روش در طراحی ویترین وجود دارد که به سیاست فروش عامل آن مرتبط است.گا هاً فروشنده ویترین شلوغ با ارائه محصولات متعدد با تنوع رنگ را می پسندد و گا هی ویترین خلوت با ارائه چند محصول خاص و محدود. موردی دیگر که امروزه بسیار مورد توجه فروشندگان قرار گرفته ، گنگ بودن ویترین است این گنگ بودن حس تعلیق در بیننده ایجاد می کند و حس کنجکاوی مشتری را وادار می کند که وارد مغازه شود.

 

دکوراسیون مجتمع تجاری6 

 

تهویه مناسب

می توان با استفاده از تهویه مناسب و فضاهای تفریحی جانبی و نورپردازی مناسب، طراحی اصولی و دکوراسیون مناسب فضا حس خوبی به مشتری انتقال داد.  www.md-co.com

 

طراحی داخلی و گزینش مبلمان
نیمکت، میز، صندلی و تمام مبلمان شهری باید طوری انتخاب شوند که بهترین موضوعیت مرکز خرید را انعکاس دهند. رنگ، طرح و حرکت، شوق بصری و کلیدی برای ایجاد خرید موفق می باشند.

 

دکوراسیون مجتمع تجاری7 

 

نور
علاوه بر تفریحات و علائم که وابسته به نور هستند، روشنایی یک مرکز خرید در حین شدید بودن باید پنهانی و پوشیده و البته متغیر باشد. یک نور همیشگی کسل کننده است. نورمناسب باعث می شود خریدار زمان طولانی را برای خرید در مرکز خرید صرف کند. هم چنین
نور پردازی متمرکز روی محصولات ، استفاده از عناصر تزئینی در ویترین ، ایجاد یک هارمونی رنگی ویا تضاد متناسب می تواند به جذابیت ویترین کمک کند .   www.md-co.com

 

دکوراسیون مجتمع تجاری8 

 

پذیرایی و سرگرمی
از عوامل مهم در جذب مشتری اعتماد است. یک فضای خرید باید طوری طراحی شود که مادران بتوانند فرزندانشان را به همراه خود آورده و یک روز را به خرید اختصاص دهند. تنوع زیاد در خرید باعث ترغیب کودکان خواهد شد. بنابراین پذیرایی و سرگرمی از بچه ها مهمترین اصل است. وسایلی مثل تندیس ها، حوض، فواره و … بچه ها را برای مدتی طولانی سرگرم خواهد کرد. اجرای کارهای تشویق کننده نیز می تواند موثر باشد. برای مراکز خرید بزرگترمی توان از چرخ فلک و قطار هم استفاده کرد. مکانی نیز نیاز است تا مادران بتوانند فرزندانشان را ساعت ها ترک و احساس کنند آنها در سلامت و ایمنی کامل بسر می برند. برای بزرگسالان یک گروه موسیقی و موسسه فرهنگی می تواند مفید باشد.  

 

دکوراسیون مجتمع تجاری9 

 

کافه تریا، رستوران، فضای مکث و لابی برای استراحت مشتریان، فضای بازی کودکان،‌ امکانات تفریحی بزرگسالان،‌ آب خوری، سالنها و سکوهای نمایش، تلویزیون مدار بسته، کمدها و قفسه هایی برای نگهداری کالاهای مشتریان و … از ملزومات مراکز خرید محسوب می شوند.

 

رنگ
تنوع رنگی یکی از اصول طراحی موفق مراکز خرید است. در یک مرکز خرید که به طورصحیح طراحی شده، عملکرد چشم انداز مهمتر از خود ساختمان خواهد بود. رنگ و بافت داده شده به فضاها بیشتر در ارائه مفهوم، به کار می رود. انتخاب یک تصویر برای مرکز خرید، در معرفی محصولات و ترغیب مردم جهت خرید کمک خواهد کرد.  

 

دکوراسیون مجتمع تجاری10 

 

تبلیغات

امروزه اهمیت تبلیغات به منظور ایجاد شناختی تأثیر گذار از یک کالا یا یک مکان و تأثیر گذاری فوق العاده در فعالیت تجاری بر هیچ کس پوشیده نیست. در این میان تبلیغی موفق تر است که بتواند توجه افراد بیشتری را به سوی خود جذب سازد.   

 

دکوراسیون مجتمع تجاری11 

 

 

 

 





٢١:٠٢:٤١  جمعه ٢٠ بهمن ١٣٩١
 
تاريخ مقاله
3.30mb
 
حجم مقاله
٠
 
تعداد دانلود